روشهای تشخیص ترکیدگی لوله

روش های تشخیص ترکیدگی لوله

ترکیدگی لوله و نشت آب از جمله معضلات و مشکلاتی است که به دلیل پوسیدگی لوله ها ممکن است که ساکنین برخی از ساختمان ها با آن مواجه شوند. این کار علاوه بر اتلاف و هدر رفت آب باعث ایجاد خسارات شدید و مشاهده رقم های بزرگ بر روی برگه قبض آب بهای آن ساختمان خواهد شد. بر همین اساس با توجه به اهمیت مسئله یاد شده، در این بخش قصد داریم تا شما خوانندگان عزیز و محترم را با روش های مختلف تشخیص ترکیدگی لوله و نشت آب در قسمت های مختلف ساختمان آشنا کنیم؛ همراه ما باشید

روش های تشخیص ترکیدگی لوله

متاسفانه سیستم های لوله کشی و فاضلاب بسیاری از ساختمان های قدیمی ساخت کشور ما بر اساس متدهای قدیمی و غیر اصول صورت گرفته که این موضوع باعث خرابی، پوسیدگی و شکستگی لوله ها و افزایش احتمال نشت آب خواهد شد. از همین رو به منظور پیشگیری از خطرات و خسارات های جبران ناپذیر ناشی از این اتفاق باید هر چه زودتر محل دقیق نشت و یا ترکیدگی لوله ها را مشخص کرده و برای تعمیر یا تعویض آن اقدام نمود. در ادامه شما را با انواع مختلف شیوه های تشخیص ترکیدگی لوله و نشت آب آشنا خواهیم کرد:

– بررسی وضعیت تغییر رنگ دیوارهای ساختمان

یکی از ساده ترین شیوه های خانگی برای تشخیص ترکیدگی لوله ها و نشت آب، توجه به رنگ دیوارها می باشد. معمولا در قسمت های که لوله ها آب دچار نشتی شده اند؛ رنگ دیوارهای کدر و به رنگ زرد و یا قهوه ای تمایل پیدا می کند. همچنین برگشتن و تکه تکه شدن رنگ روی گچ دیوار و یا باد کردن آن نیز از دیگر نشانه های ترکیدگی و نشتی لوله آب می باشد.

– تشخیص نشتی و ترکیدگی لوله از روی کف ساختمان

از دیگر راه هایی که می توان به احتمال نشتی یا ترکیدگی لوله های آب یک ساختمان پی برد، سرامیک، سنگ و یا هر نوع کفپوشی است که برای قسمت کف ساختمان در نظر گرفته شده و شل شدگی یا لق زدن آنها در کنار نشست و مرطوب شدن زمین نشانه هایی از این دست هستند. در چنین شرایطی باید هر چه سریعتر وضعیت دقیق لوله های آن قسمت از ساختمان را مورد بررسی قرار داد و برای تعویض یا تعمیر آنها اقدام نمود. در ساختمان های چند طبقه نیز بعد از نشت آب حتما ساکنین طبقات پایین تر متوجه این قضیه خواهند شد و همسایه طبقه بالا تر خود را برای رفع این مشکل در جریان خواهد گذاشت.

 

 

تشخیص و رفع ترکیدگی لوله

– بررسی وضعیت کنتور آب برای تشخیص ترکیدگی لوله

یکی از ساده ترین و بهترین شیوه هایی که میتوان از آن برای تشخیص دقیق ترکیدگی و نشت لوله های آب یک ساختمان کمک گرفت، بررسی وضعیت شماره کنتور آب است. در این صورت به محض بروز نشت های بزرگ و کوچک در هر یک از قسمت های ساختمان، مالک ساختمان بلافاصله بعد از چک کنتور آب متوجه این مشکل شده و برای برطرف کردن آن باید به فکر راهکاری موثر باشد.

برای این کار تنها کافی است که بعد از بستن تمامی شیرهای آب داخل و خارج از ساختمان و همچنین اطمینان از خاموش بودن تجهیزات اتوماتیکی که به طور مداوم یا موقت با آب سروکار دارند نظیر کولر، ماشین ظرفشویی و لباسشویی، ارقام نمایش داده شده بر روی صفحه نمایش کنتور را درون یک دفترچه یادداشت کرده و بعد از حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه مجددا این کار را انجام دهید. اگر در حین زمانی که از آب ساختمان هیچگونه استفاده ای نکرده اید، رقم درج شده بر روی کنتور به طرز محسوسی و قابل توجهی تغییر کرده باشد؛ این موضوع می تواند نشانه ای از ترکیدگی لوله یا نشتی آب لوله کشی ساختمان باشد. البته از طریق این روش، شما تنها می تواند نشتی های عمده آب را تشخیص داده و حتی از موقعیت دقیق محل ترکیدگی لوله هیچ اطلاعاتی نخواهید داشت.

تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه

امروزه علم و تکنولوژِی نوین دنیا به کمک افراد آمده تا با روش های کاربردی و موثرتری بتوان محل دقیق تشخیص ترکیدگی لوله ها را مشخص کرد و این کار البته به نیاز به دانش و مهارت کافی در این زمینه دارد. به عبارت دیگر امروزه از شیوه های نوین تری نظیر تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه های نشت یاب حرفه ای و تخصصی برای بررسی وضعیت امواج آب داخل لوله های ساختمان و تشخیص محل نشتی آب استفاده می شود. این دستگاه انواع مختلفی داشته و هریک از آنها بر حسب کاربرد منحصر به فرد خود و بدون هیچگونه تخریبی برای تشخیص ترکیدگی لوله ها و منشا اصلی عیب آن به کمک نیروهای متخصص و حرفه ای در این زمینه می آیند. بهتر است که بدانید تکنولوژی مورد استفاده برای ساخت این نوع دستگاه ها به قدری دقیق و حساس است که هرگونه مشکلی را میتواند از روی مصالح و متریالی با ضخامت بسیار زیاد نیز تشخیص دهند.

 

 

متخصص تشخیص ترکیدگی لوله

نکاتی قابل توجه در خصوص ترکیدگی و نشتی لوله های آب

دلایل متعددی برای ترکیدگی و نشتی لوله های آب ساختمان وجود داشته که از جمله این دلایل می توان به پوسیدگی، یخ زدگی، برخورد ضربه یا افزایش ناگهانی فشار آب داخل لوله و … اشاره کرد. از همین رو اگر افراد نسبت به شناسایی به موقع این مشکل و رفع آن بی توجه و بی اهمیت باشند؛ ممکن است که ساکنین آن ساختمان بعدها با خطرات و خسارات جبران ناپذیری دست و پنجه نرم کنند. از جمله این خطرات و خسارت ها می توان به سست شدن متریال ساختمان با گسترش نم و رطوبت به سایر قسمت ها؛ احتمال ریزش، شیوع بیماری و میکروب ها و … اشاره کرد. همچنین ارقام بلند بالای مبلغ درج شده در قبض آب بهای مصرفی خانوار آن ساختمان از دیگر مشکلاتی است که در اثر بی توجهی با آن روبرو خواهند شد.